Povodom novog poslupljenja goriva, 13-tog ove godine, poslanik Socijaldemokrata, Boris Mugoša ističe da su od decembra 2020. godine, odnosno od početka rada aktuelne Vlade bezolovni i dizel poskupjeli preko 30 cent po litru, odnosno 27-31 odsto.
On navodi da je bezolovni 98 od decembra do sada poskupio za 27 odsto (sa 1,15 na 1,46 eur/l), bezolovni 95 za 29 odsto (sa 1,11 na 1,43 eur/l), a dizel za 31 odsto (sa 0,99 na 1,3 eur/l).
“Modeli korekcija cijena goriva su poznati i na njih sam od početka godine više puta ukazivao. U pitanju je smanjenje akciza na gorivo, korekcija PDV-a ili definisanje gornje granice cijene goriva”, ukazuje Mugoša.
Mugoša je podsjetio i na činjenicu da akciza (koja ulazi i u osnovicu za obračun PDV-a) i PDV čini preko 50% ukupne cijene goriva koju plaćaju građani.
Osim toga, on napominje da je važeći iznos akciza u Crnoj Gori veći nego što je minimalni dozvoljeni nivo akciza na nivou EU. Naime, dozvoljeni minimum akcize kod eurodizela u EU jе 330 eura na 1000 litara (33 centa po litru), a kod nas je akciza za eurodizel 440 eura na 1000 litara (44 centa po litru). Za bezolovni je u EU dozvoljeni minimum akcize 359 eura na 1000 litara (35,9 centi po litru), a u Crnoj Gori je akciza za bezolovni 549 eura na 1000 litara (54,9 centi po litru).
“Imajući u vidu određene “argumente” kojima se pokušava opravdati drastičan rast cijena goriva, kao i relanost da se pojedine partije po ovom pitanju “prave mrtve” poslednjih 10 mjeseci, nije naodmet podsjetiti se po ko zna koji put što su partije sadašnje vlasti govorile o poskupljenju goriva dok su bile u opoziciji”, naveo je Mugoša.
U tom smislu, on je ukazao da su svojevremeno opozicione URA, SNP i Demokrate kritikovale Vladu zbog poskupljenja goriva i navodile da je to “udar na građane zbog čega su potrebni izbori”, da je to “posljedica neodgovorne vlasti” i “da Vlada zbog budžetskih rupa sprječava pravično smanjenje cijena goriva, a nema ni volju, ni znanje da reformiše akciznu politiku kako bi smanjila troškove poslovanja privrede i rasteretila građane”.
“Ono što posebno brine je i činjenica da rast cijena goriva utiče na rast cijena mnogih roba i usluga, a svjedoci smo da su značajno porasle cijene namirnica, što sve predstavlja dodatni udar na ionako slab standard značajnog broja građana”, zaključio je Mugoša.